QUÈ ÉS EMPATIA?

Empatia és posar-se en lloc de l'altre amb sentiment i emocions.
És ser capaç de sentir el que sent l'altre i que l'altre s'adoni que sentim el que sent, però amb certa distància (ha d'haver espai per poder ajudar-lo/a amb capacitat d'autoregulació perquè podem fer la tasca sense afectar-nos i enfonsar-nos).
Hoffman diu que la veritable empatia és la que inclou tant l'empatia cognitiva com l'empatia emocional.
Empatia cognitiva és necessària per comprendre. És un procés.
Empatia emocional la tenim des de que naixem (com els animals) per ex. un badall, el plor per empatia... Tots podem desenvolupar l'empatia.
És el valor per excel.lència en les relacions humanes.
És la font de connexió entre la gent i fa que la relació amb els altres sigui positiva.
Ser simpàtic és una condició indispensable per a desenvolupar una personalitat moral.
El fet de treballar l'empatia dels infants d'una manera sistematitzada té com a conseqüència un extens nombre de resultats, que inclou la comprensió social, més competència emocional, més conductes relacionades amb la consideració i la compassió, regulació de l'agressió i altres comportaments antisocials, més autoconsciència i millora de les habilitats comunicatives (Barnett).
Com podem desenvolupar l'empatia:
. Conscienciació de la perspectiva del altres.
. Conscienciació dels sentiments dels altres.
. Fer conéixer en profunditat el significat de compassió, sofriment...
. Desenvolupament de l'interés, la consideració i el sentit de la responsabilitat per al benestar dels altres i els seus drets.
. Promoure situacions en què es desenvolupin habilitats d'ajuda.
. Promoure l'experimentació de reaccions emocionals com ara la humiliació i la indignació davant de la violació dels drets dels altres.
. Desenvolupament de valors bàsics com ara la solidaritat, la justícia, la igualtat, el respecte, la tolerància i la responsabilitat.
Font: Anna Carpena.